antingen - eller elämästä ja maailmasta

Suomen itsenäisyyden vuosikymmenten merkittävimmät alukset?

  • Jätkäsaaren satama 1960. Kuva: Helsingin Kaupunginmuseo.
    Jätkäsaaren satama 1960. Kuva: Helsingin Kaupunginmuseo.

Amerikkalainen ja brittiläinen media rakastaa top-listauksia kaikissa asioissa, myös erilaisisissa historiateemoissa. Suomessa tämä formaatti ei ole tuttu, siksipä itsenäisyyden juhlavuoden kunniaksi ajattelin tehdä kirjoitussarjan itselleni rakkaaseen merihistoriaan liittyen.

Törmäsin Agricola-historiaportaalissa Leena Rossin kirja-arvosteluun Ian Grahamin teoksesta "50 laivaa jotka muuttivat historian kulun". Arvostelun kirjoittaja pohti merkittäviä aluksia eri näkökulmista josta sain innoitusta omiin pohdintoihini.

Lapsesta lähtien olen historiasta kiinnostuneena törmännyt anglosaksisiin käännöskirjoihin erilaisista historiallisista tapahtumista tai artefakteista joista on tehty jonkinlaisia top-listauksia. Olipa kyse sitten maailmanhistorian merkittävimmistä taisteluista tai sadasta parhaasta autosta, on valinta tehty yleensä anglosaksisesta näkökulmasta, toki kirjojen toteutus on usein graafisesti hyvää ja teksti sujuvaa. Siksipä historian tärkeimmät taistelut ovat olleet Waterloo ja Pullistuma, merkittävin keksintö James Wattin höyrykone ja tärkein auto Morris Mini.

Tällaiset listaukset ovat toki epätieteellisiä ja viihteellisiä ja aikoinaan alan koulutuksen saaneena olen toki niitä kohtaan allerginen. Toisaalta voi pohtia, että kukin listattu artefakti tai tapahtuma avaa laajempia näkökulmia tai ehkä edes herättää lukijan mielenkiinnon jatkopohdintoihin.

Koska en kuitenkaan ole historiantutkija enkä nykyään edes historia-alan ammattilainen olen onnekseni vapaa tekemään vapaita ja viihdyttäviä listauksia. Siksi ajattelin kirjoittaa lyhyen kirjoitussarjan Suomen itsenäisyyden vuosikymmenien merkittävistä aluksista. Kriteereinä on vapaasti arvioimani historiallinen merkittävyys sekä se, että alus on valmistettu Suomessa. Olen pyrkinyt valitsemaan joka toiselta vuosikymmeneltä veneen, joka toiselta vuosikymmeneltä laivan. Olen myös pyrkinyt tekemään valikoimasta edustavan.

Tässä on alustava listaukseni, olisiko kommentaattoreilla mahdollisesti vastehdotuksia tai lisäyksiä?

 

1927 Pirtuvene - Suomen viinavirran tuoja ja varhainen moottorikäyttöinen siviilialus

1932 Panssarilaiva Väinämöinen - itsenäisen tasavallan sotalaiva, symboli ja sotaveteraani, myöhemmin Neuvostoliiton sota-alus. Kuitenkin koska Väinämöisestä on kirjoitettu hyvin laajalti ja laadukkaasti valinnen sen sijaan jonkun toisen aluksen.

1952 Kuunari Vega - Sotakorvausalusten 1945-1952 edustaja ja viimeisiä puurakenteisia suurempia aluksia Suomessa. Vega valikoitui edustajaksi sillä se on parhaillaan kunnostettavana Pietarsaaressa.

1954 Jäänmurtaja Voima - Teknologian huipputuote Suomesta, loi pohjan Suomen jäänmurtajaosaamiselle joka on johtanut vientikauppoihin Argentiinaa myöten.

1967 H-vene - Hans Groopin suunnittelema lasikuituvene joka siirsi Suomessa purjehduksen kaiken kansan ulottuville. Kansainvälisesti laajimmalle levinnyt Suomessa suunniteltu purjevene jota on rakennettu yli 6000 kappaletta.

1977 GTS Finnjet - Matkustajalautta öljykauden huipulta. Symboloi 1960-luvulta alkanutta matkustajalauttaliikennettä.

1981 Terhi 385 - Suomen suosituin soutuvene tuotannossa vuodesta 1981 tähän päivään. Edustaa sisämaankin suomalaisille tuttua venetyyppiä joka on korvannut Suomen historian kenties tärkeimmän alustyypin - puisen soutuveneen.

1999 M/S Norsky - Bore Oy:n RO-RO alus - linjaliikenteen edustaja. Edustaa modernia logistista koneistoa joka liittää Suomen ympärivuotisesti globaaleihin markkinoihin. Toisaalta edustaa 1990-luvulla jo harvinaisuutta, Suomessa valmistettua rahtialusta.

2006 S/Y Pink Gin - Baltic Yachtsin uniikki huipputeknologinen luksustuote ajalta juuri ennen finanssikriisiä.

2016 Mein Schiff 5 - Meyer Turun ensimmäinen tilaus, yksi lamantappajista ja Turun seudun nostajista.

 

Leena Rossi: Faaraon aurinkolaivasta risteilyalukseen, arvostelu Ian Grahamin teoksesta “50 laivaa jotka muuttivat historian kulun (Fifty Ships that Changed the Course of History: A Nautical History of the World). Kääntänyt Jyrki K. Talvitie. Minerva Kustannus Oy, 2016. 224 sivua. ISBN 978-952-312-410-3.

http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja-arvostelut/index.php?id=4077

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Minulle Suomen ja oman itsenäisyyteni tärkein alus on Finska Ångfartygs Aktiebolag:in (EFFOA:n) s/s "Aldebaran", jonka kyydissä isäukko tuli talvisodan aikana punaisen ristin vapaaehtoiskirurgina Suomeen ja leikkasi niin rintaman jermuja kuin iski upean suomalaissairaanhoitajan, jonka seurauksena edelleen hengaillen:

http://ilmari.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/19...

http://ilmari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/58432-rauha...

P.S. Pietarsaaren Nautorin Swanit kuulunevat listaasi?

Käyttäjän JukkaRaustia kuva
Jukka Raustia

En äkkiseltään löydä olikos s/s Aldebaran vielä Suomessa tehty? Joku 1930-luvun hakurahtilaiva tai vaikkapa linjalaivakin voisi olla sopiva aikakauden edustaja, pitääpä tarkastella osuisiko Aldebaran kriteereihin viennin edustajana. Aldebaranhan kuskasi myös sotavankeja Norjasta Neuvostoliittoon 1945, sotalapsia ym.

Nautor Swan voisi toki olla vaikkapa 2000-luvun edustajana Balticin sijaan. Swaneissahan näkyy luksuksen määritelmän hillitön kasvu. Ensimmäinen malli Swan 36 on pituudeltaan ja etenkin sisätiloiltaan mitätön nykyisiin verrattuna.

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset